Historien om Bus & Tog

Bus & Tog samarbejdet er etableret i 1990’erne som et samarbejde imellem de parter, der dengang stod for driften af den kollektive trafik i Danmark.

Læs hele historien om Bus & Tog her: bus-og-tog-historie

Hovedformålet var, at parterne ville arbejde for at finde muligheder for at tilbyde fælles billetter til bus og tog samt at informere om det fælles produkt: kollektiv trafik. Før samarbejdet blev etableret skulle kunder (udenfor hovedstadsområdet) købe en ny billet, hvis de ville skifte til et nyt transportmiddel undervejs.

Togoperatørerne og trafikselskaberne arbejder hver især på forbedringer indenfor driftsmæssige og kommunikationsmæssige forhold i trafikken. Nøgleordet for Bus & Tog samarbejdets interesseområde er fællesskab. Vi udvikler dér, hvor det giver god mening i forhold til kunderne at samarbejde på tværs af busser og tog.

Samarbejdet er en succes, f.eks. kan nævnes:

at langt de fleste billetter solgt til kollektiv trafik i Danmark i dag giver adgang til at køre med bus, tog og metro; altså én billet til én samlet rejse

at parterne samarbejder om det elektroniske rejsekort

at Rejseplanen er etableret som den førende platform for information om kollektiv trafik i Danmark

at parterne i samarbejde med Forbrugerrådet har etableret et privat godkendt ankenævn

 

nyebilleder4 nyebilleder1